Oslo

11 september 2022 - Oslo, Noorwegen

Na een fantastisch ontbijt zijn we nog even naar de Hafjelltoppen gereden.
Wat ons verbaasde dat boven na de tolweg nog een heel dorp was naar ik vermoed enkel een alleen tweede huizen en hier en daar een hotel of resort. Op de weg terug reed een chopper voor ons met twee overjarige hippies die Abba aan het draaien waren.
Geweldig om van hun feestje te genieten op deze weg.
Onderweg naar Oslo zijn we nog even naar de Vinkingskipet in Hamar gereden.
Tijdens de Olympische spelen is hier geen goud gewonnen door de Nederlanders.
Het was Johann Olav Koss die drie keer goud veroverde. Er is nog wel zilver en brons binnen gehengeld door Rintje Ritsma, Falco Zandstra en Bart Veldkamp, die toen nog Nederlander was.  Bij de dames won Bonnie Blair 2 keer en Claudia Pechstein op de 5000 meter.
De beste vrouw was Annemarie Thomas.
We merken duidelijk dat we weer zuidelijker gaan.
Het voelt warmer en Lillehammer eenmaal uit, ging de zon weer schijnen. Natuurlijk zorgde Hans dat we ruim op tijd in het hotel waren voordat de Grand Prix van Monza zou beginnen. Na de huldiging van Max zijn we de stad ingegaan. Koning Harald is onze buurman. We zijn even bij hem langs gegaan voor een kopie thee, hij was thuis, want de vlag hing er, maar niet voor een kopje thee met ons. Dan maar verder ouwe gebouwen bekijken .
Terwijl we terug liepen kwamen we de twee mensen tegen die vanmorgen in ons hotel aan de ontbijttafel zaten. Ze herkenden ons ook.
Kreeg een soort déjavu met de Nederlanders vorige week, die achter ons aanreden van Stavanger naar Bergen en die we de dag daarna in Bergen ook tegen het lijf liepen.
We komen langs de juridische faculteit en het nationaal theater, waarna we uiteindelijk in de haven terrecht komen.
Daar is een één of ander cultuur festival bezig met Livemuziek en dans. Daar omheen allemaal eetkraampjes van verschillende soorten landen over de hele wereld.
In het midden aan de waterkant hing een grote bronzen klok. Eerst dacht ik een kerkklok te horen, maar ik hoorde het geluid steeds weer. Ik heb het vermoeden dat hij luidt op de wind.
Maar hoe precies? We liepen verder naar een schitterende volgens mij nieuw aangelegde wijk, ook in de haven bij akerbryge. Eerst kwamen we bij een mooie vuurtorenklok, daar lagen ook saunaboten die we in andere steden ook wel gezien hebben.
Eentje werd gebruikt door wat jongelui die na hun saunaronde in het water sprongen.
We liepen verder naar de pier om de zon nog net achter de bergen te zien verdwijnen.
Oslo vind ik verassend ook een mooie stad met zijn eigen charme en schitterende architectuur in het nieuwe gedeelte van de haven.
Morgen gaan we de echte tourist uithangen. We gaan de hop on hop off tour doen.

1. Ria husken:
    12 september 2022
    Je hebt goed je huiswerk gemaakt weet overal wat van👍👍👍👍
  2. Pa en Ma:
    12 september 2022
    Deze reis zullen jullie nog lang heugen . Vergeet niet het FROGNERPARK te bezoeken.
    Dat is wereldberoemd en is het levenswerk van VIGELAND de Noorse beeldhouwer
    Nog een fijne tijd gewenst jullie reis loopt al weer naar het einde. Waarom plakken jullie er
    nog een paar dagen langer aan vast?

Gods zegen en geniet er nog van.

Ma en Pa
  3. Angélica:
    Hoi Pap,
    Daar zijn we inderdaad geweest vanmorgen. Maar daar over later meer in het verslag. Een paar dagen er aan plakken willen we best, maar we hebben vorig al onze buren beloofd er bij te zijn op de burendag zondag as.
    Liefs en kus ook voor mama ♥️💋♥️