Copenhagen

14 september 2022 - Kopenhagen, Denemarken

Vanmorgen vroeg uit de veren om nog even de sauna in te gaan.
Ik slaap hier al sinds de veerboot naar Kristansund als een blok. Ik heb nog nooit zulke hoge scores gekregen van mijn sporthorloge.
Standaard boven de acht en zelfs soms een negen. Dromen doe ik ook de hele nacht door voor mijn gevoel. En een wel over van alles en nog wat  Vandaag schijnt het zonnetje, dus mijn stille hoop van gisteren wordt hopelijk waar met : " Zon op schoren'. En de mensen die mijn vader kennen of mijn uitspraken die ik van mijn vader heb. " Dan wordt er een nieuwe wind geboren."
Niet dat dit altijd betekent dat je mooi weer krijgt, maar een andere wind betekent wel een weersverandering. Dus kappie los en gaan met die banaan. Oh nee moet natuurlijk zijn Abarth.
De grens van Zweden naar Denemarken ligt midden op het water tussen de twee landen in.
Deze keer kunnen we de brug Øresundsbroen bij Malmö over.
Slechts 55 euro enkele reis.
De boot had ik leuker gevonden.
Eenmaal Denemarken in liggen de Cruiseschepen alweer te wachten. Ik heb er nog nooit zoveel gezien als in deze vakantie en ook nog nooit zoveel bij elkaar.
Ons hotel is er weer eentje van Scandic. In Haffjel en Oslo ook al.
Alleen is deze spiksplinternieuw.
Als je binnen komt dan ruik je de nieuwigheid.
Bij navraag blijkt het hotel pas 3 maanden oud te zijn en dat merk je aan alles. Nieuwste van het nieuwste op de kamer, hoge plafonds en grote ramen. Op het dak een prachtig restaurant/bar.
Eerst de stad maar eens verkennen  laten we maar gelijk naar de kleine zeemeermin gaan dat is het verste lopen.
Het verhaal van het beeld kende ik niet echt en had geen idee dat het echt met het sprookje van Hans Christian Andersen te maken had.
Onderweg kwamen we langs de Nyhavn of te wel de nieuwe Haven.
Het huis van Andersen staat er ook en is al 300 jaar oud dus niet echt een heel nieuwe haven.  Toen we doorliepen kwamen we bij een fontein die weer in het verlengde lag van een groot plein omringd door 4 paleizen en in het midden en beeld van een ruiter. Ook wel genaamd Amaliënborg. Hier woont de Deense koninklijke familie.
Bij twee paleizen werd ook weer de wacht gelopen.
Verderop kwamen we in het Churchill Park in dit park was een heel grote fontein de Gefionfontein. Een immens groot beeld van een vrouw die 4 ossen opzweept. De fontein illustreert een legende uit de oudheid over de godin Gefion, die door de Zweedse koning Gylfe zoveel land werd aangeboden als ze kon ploegen met de hulp van vier ossen in één dag en één nacht. Ze veranderde haar vier zonen in reusachtige sterke ossen en liet ze zo diep ploegen dat ze het land optilden en het in zee trokken, waar het Zeeland vormde. Het liet een groot gat achter in Zweden - het Vänernmeer, dat in grote lijnen iets kan doen denken aan de kustlijn van Zeeland.
Weer  een stuk verder langs het water waar verderop 3 " flatgebouwen in het water lagen oftewel 3 cruiseschepen iets bijzonders wat we nog niet eerder hadden gezien. En een watervliegtuig. Verderop zagen we een mierenhoop van mensen die daar moest de zeemeermin wel zijn.
Eenmaal daar aangekomen dacht ik " is dit alles waar zoveel poeha over is. Over dit kleine beeldje? De Gefionfontein heeft meer indruk op mij gemaakt net als de paleizen.
Toch maar wat foto's nu ik er toch ben.
Op dat moment gingen de motoren van het vliegtuig aan en even later taxiede deze het kanaal uit richting open water, alwaar het uiteindelijk op steeg. Mooi om zoiets bij toeval eens te zien.
Onze magen begonnen te knorren we zochten een restaurant op in de Nyhavn. En met een mooie avond lucht werd de dag weer afgesloten.

1. Ria husken:
    16 september 2022