Gøtenborg

13 september 2022 - Amsterdam, Nederland

Even hebben we overwogen om de veerboot naar Kopenhagen te nemen, maar dit zou betekenen dat we Gøtenborg overslaan, wat ons ook een leuke stad lijkt. Dus toch maar onze spullen ingepakt en op naar Gøtenborg.
Het was droog geworden in Oslo, maar onderweg sloeg het weer helaas weer om en hadden we al snel heftige regenval. Voor het eerst kappie dus dicht van de auto. Eenmaal in Zweden trok de lucht weer wat open en werd het droog dus hoppa kappie weer open en de zonnebril weer op. Rond een uur of twee waren we bij het hotel en zo te zien aan de plassen op de straat, heeft het hier ook flink geplenst. Gelukkig was het s'middags op een paar druppels na redelijk droog. Vanuit het hotel zijn we eerst naar de kathedraal gelopen. Er mochten binnen geen fotos gemaakt worden. Boeiend was dat het lichtgrijs van binnen was, geen glas in lood ramen. Het altaar leek op het verzoendeksel van de ark. We zijn doorgelopen naar een deel van de haven waar een heel grote viermaster lag, genaamd "Viking". We dachten een opleidingsschip van de marine, maar het bleek een hotel.
Aan de trams kun je overigens wel zien dat Zweden neutraal geweest is in de tweede wereldoorlog. Ze rijden nog van die tijd. Echt zo oud zijn ze. Ik keek mijn ogen uit en dacht dat ik in het openluchtmuseum was. Ik hoorde de machinist al zeggen:" Halte Zaanse buurt".
Onderweg zagen we een vegetarisch restaurant daar zijn we gaan eten.
Concept was all you can eat. Je rekent af krijgt een bord en laadt dit vol zoveel je wilt.
Heerlijk was het zeker.
Vanuit het restaurant zag ik een bordje Kronhuset. Hier zijn we met onze buikjes vol naar toegelopen. Dit is ongeveer het oudste gebouw van de stad en dateert uit 1654.
Veel gebouwen zijn door de grote branden die de stad gekend heeft verwoest. Kronhuset was oorspronkelijk een wapenkamer, maar is nu een concertzaal.
We liepen verder naar de haven, waar het weer herfstachtig was. Veel wind waardoor er flinke golven waren. Op de terminal, was het een komen en gaan van veerboten en forenzen. Zo wel lopend of met fiets. Hier in lijkt het wel op Oslo. Vanuit de haven zijn we naar het oude centrum Haga gelopen.
Het oudste huis van Haga dateert uit 1790 , de meeste huizen stammen uit die tijd en zijn begin jaren tachtig van de vorige eeuw herstelt in de oude stijl.
Haga was oorspronkelijk een buitenwijk van Göteborg, voor de arbeidersklasse. Beetje bij beetje veranderde de wijk in een hippe buurt waar locals en toeristen graag komen shoppen. Je vindt er veel vintage en handgemaakte spullen, maar ook leuke cafeetjes en restaurantjes.
Wat ons opvalt aan Zweden ten opzichte van Noorwegen: de jongelui ruimen niet hun rommel op, het is aanzienlijk drukker, waar de grote steden in Noorwegen iets van een dorp hadden is Gøtenborg echt wel een grote stad,
Het wordt al weer bijna donker en ik wilde nog even de sauna in.
Helaas is het een privésauna en moest je reserveren.
Nou dan morgenochtend maar voor het ontbijt. Ik denk dat mijn spieren daar wel blij van worden.
Morgen gaan we ook weer verder richting het zuiden.
Ben benieuwd wie onze volgende stop raad.