Hop on Hop off Kopenhagen

15 september 2022 - Kopenhagen, Denemarken

Het was vanmorgen weer vroeg op.
We hadden het beste bed tot nu toe en ook de grootste.
Ik geloof 2.20 bij 2.10.  groot genoeg om in te verdwalen. Ben blij dat ik dat bed zelf niet hoef te verschonen.
Van 6 tot 8 is het early birds voor vrienden van Scandic.
Dit betekent dat je dan gratis in de welness mag anders betaal je daar 40 euro voor. Na het ontbijt zijn we de hop on hop off gaan doen. De bus stopt voor de deur. En... het is mooi weer alleen een beetje winderig windkracht 5.
Het eerste deel van de busroute is eigenlijk het zelfde wat we gisteren gelopen hebben. We dachten lekker rond te touren maar wat deed deze bus? Deze stopte wel drie keer van 10 minuten tot een kwartier.
Bij de pier stonden we echt heel lang stil om alle mensen van het cruiseschip Mein Schiff erin te laten.
Bommetje vol gingen we verder.
Bij de volgende haltes ging er niemand uit dus kon er ook niemand meer in.
Uiteindelijk ging de hele meute bij de vrije staat Christiana er uit. Dit is een vrijgevochten wijk van Kopenhagen. Hier mogen geen wapens en geen harddrugs zijn.
Softdrugs wordt daar open en bloot verkocht, maar is in Denemarken absoluut verboden. We wandelden via Christiana weer verder naar Nyhavn.
Het was even zoeken en waren al op een aantal andere paatsen geweest voor onze rondvaartboot, maar hebben deze eindelijk gevonden.
Als het even kan neem ik graag een rondvaartboot door een stad.
Het ziet er allemaal zo anders uit vanaf het water.
Deze tocht voorzag ons weer van nieuwe informatie die we in de bus nog niet gehoord hadden.
O.a over het koningshuis en hun zeilschip, maar ook over de electriciteit centrale waar ik gisteren gefascineerd naar had gekeken.
 Ik zei tegen Hans:"lijkt wel een skispiste.
 Wat ook zo bleek te zijn. Je kunt er op lopen.
 Na nog wat door de stad rondgebanjerd te hebben zijn we weer naar ons hotel gegaan om onze spullen te pakken en weer verder huiswaarts.
NB

Waar ik zo verbaasd over was, zijn de kwallen die we overal zagen zwemmen. En soort roze kwallen. Eigenlijk ook logisch want Kopenhagen staat aan twee zijden in verbinding met de Sont, één van de drie zeestraten van de Oostzee, dus stroomt er gewoon zeewater