Hop on Hop off

12 september 2022 - Oslo, Noorwegen

Omdat er we deze twee dagen bij de dezelfde keten logeren als de afgelopen dagen leek het ontbijt er op. Het ontbijt bij Scandic is goed dus.
Het hotel is in een heel oud pand met houten vloeren en soms als er een tram voorbij komt voel je het gebouw, wat duidelijk schudden.
Op naar het paleis weer waar de hop on hop off start.
Heel verwarrend staan er twee rode hop on bussen van twee verschillende maatschappijen die er ook nog eens exact hetzelfde uit zien.
We hebben de tocht eerst helemaal rond gemaakt, om vervolgens op bepaalde plekken uit te stappen.
Natuurlijk werden we tijdens de rit voorzien van de nodige informatie.
Ik had me nooit gerealiseerd dat Noorwegen of Norway eigenlijk gewoon de weg naar het Noorden betekent. Ach ja natuurlijk.
Verder kregen we het antwoord waarom die jongelui allemaal hun rommel mee terug namen.
Ze worden opgevoed met het respect voor de natuur en je laat niks achter.
Wat ik niet wist is dat schapen ook vrij rond mogen lopen, waar dan ook.
We waren ze ook al twee keer tegen gekomen op de weg van Ålesund naar Trondheim. Daar liepen ze in de berm direct naast de weg.
Wij dachten al:" Oké., Dit is interessant".
Helaas ging het te snel om een foto te maken.
We zijn gestopt bij de opera.
Het gebouw moet een ijsberg voorstellen aan de rand van het water.
Nou dat is aardig gelukt.
We konden er ook zo het dak op lopen wat erg leuk was.
Terwijl we daar op het dak stonden kwamen er weer eens meeuwen bij ons bedelen.
Als ze mensen zien komen ze even kijken of ze iets kunnen krijgen. Overigens zijn de niet zo brutaal als de meeuwen die we in Katwijk gewend zijn, want die pakken het gewoon.. Wel zijn ze veel minder bang en durven dichter bij te komen.
Dit geldt ook voor de mussen hier die eten gewoon uit m'n hand. Er liepen en paar duiven tussen door te scharrelen toen we wat aan het eten waren, maar de duiven kregen geen kans om maar een kruimel te pakken te krijgen. De mussen waren ze te snel af.
Na de opera zijn we naar het Frognerpark gegaan.
Met de beelden van Gustav Vigeland.
Dus ja pap we hebben ze gezien. Heel indrukwekkend alleen geen idee wat sommige beelden voor moeten stellen.
Na nog een stop in de haven hebben we nog een rondvaart gemaakt. Inmiddels is het einde van de middag en begint het zachtjes aan te regenen. Nog even een bezoekje aan Engebretcafe dat ik kende vanuit Storm in de reeks 'de zeven zusters'. Ik dacht dat het een café was, maar het was een chique restaurant.
En hapje gegeten hebben we uiteindelijk in de haven gedaan waar we toch buiten hebben kunnen eten.
Inmiddels is het steeds harder gaan regenen helaas, maar wij hadden een mooie dag.

1. Ria husken:
    Weer een topdag 👍👍
  2. Joke Siepermann:
    13 september 2022
    Helemaal top mooi beschreven ,mooie foto's ik geniet hiervan zo mooi,dank je wel,liefs Joke.
  3. Angélica:
    Ik doe het graag Joke. Fijn dat je meegeniet. Liefs