Ålesuns

7 september 2022 - Ålesund, Noorwegen

Tot mijn verrassing hadden we onderweg wel 3 veerboten.

Op de eerste van Isane naar Stårheim moesten we even wachten, omdat er maar één was die heen en weer ging. Ach we hebben vakantie en het is mooi weer. Echt gek is het ook niet omdat de route niet heel druk was met verkeer. De tweede van Folkestad naar Volda en de derde van Festøya naar Solavågen reden we op en die vertrok meteen.

Leuke is dat we tot nu toe nog geen zelfde veerboot gehad hebben. Grappig is ook het duidelijke verschil tussen de toeristen en de locals.

Die laatste zitten binnen op hun telefoon of laptop ,wat onze forenzen in Nederland meestal ook doen. Na een mooie tocht kwamen we in het begin van de middag bij ons hotel. Even inchecken en kijken wat we nog kunnen doen.

Volgens de toeristinformatie zou er een rondrit door de stad zijn van 70 minuten.

Alleen het loket waar ze de kaarten verkochten was al dicht.

Dan ons zelf maar rondleiden. Wat erg opvallend is dat de straten erg steil zijn. Een deel van de stad is ooit afgefikt en opgebouwd door de Duitse Keizer Wilhelm II in Jugendstil.

Dit zie je veel terug komen in het centrum.

Later in de middag zijn we de berg Aksla opgeklommen richting Fjellstua. Deze berg heeft wel 418 treden.

Ålesund is een mooi lieflijk stadje vol Reuring. Ook hier komen de cruiseschepen af en aan. Boten zijn er sowieso veel, maar waar wil je met zoveel water.

Opnieuw werden we getrakteerd op een mooie zonsondergang.

Helaas gaan we morgen weer verder, want Ålesund is de moeite om nog even te blijven.

1. Joke Siepermann:
    Mooi duidelijk verslag
  2. Ria husken:
    8 september 2022
    Je bent goed instukjes schrijven 👍👍👍
  3. Angélica:
    8 september 2022
    Wat lief, Dank jullie wel. Ik neem jullie graag mee op reis en het is een mooie herinnering later weer voor mij zelf is mijn ervaring na onze Amerikareis