Dag 2 in Bergen

5 september 2022 - Bergen, Noorwegen

Na alweer goede nachtrust (we slapen allebei hier fantastisch op die Noorse Fjordenlucht) op zoek naar een ontbijtplek. Ik had gisteravond een leuke wafel foodtruck gezien, maar die was helaas nog niet open om 9 uur. Uiteindelijk is het Godt Brød geworden. Daarna op naar de gondelbaan richting Ulriken.

Het weer is nog steeds fantastisch wat ons weer een geweldig vergezicht gaf.

We hoorden van één van de locals dat het hier in 50 jaar nog niet zo warm geweest is september. De lange broeken zitten dan ook verbazingwekkend nog steeds in onze tas.

Na de Ulriksbanen zijn we naar Troldhaugen gereden.

De woning die Grieg heeft laten bouwen voor hem en zijn vrouw Nina.

Voor de deur hing een QR code dus wij braaf kaartjes gekocht en naar binnen. Daar zat niemand achter de kassa. Wij dachten ach we hebben een kaartje we lopen door.

In het museum zelf was het erg donker, maar het knopje van het licht konden we niet vinden.

Ach met hier en daar een beetje bijschijnen kwamen we een heel eind. Opvallend genoeg waren wij de enigen. Waar waren toch die andere toeristen? Eenmaal weer terug bij de kassa richting de souvenirs was er nog steeds niemand en ook niet in het restaurant gek genoeg.

Nou dan maar zonder souvenirs want een zelfscan was er natuurlijk ook niet naar huis. Eenmaal bij de uitgang was de deur op slot. Oohpsie gelukkig konden we deze met een draaiknop van binnen open doen en waren er net twee mensen het terrein aan het verlaten.

Wat bleek... Het museum was op maandag gesloten en de kaartjes die we gekocht hadden waren voor morgen.

Nou morgen zijn we hier niet meer en wij hebben mooi het museum gezien en gelukkig zaten we niet echt opgesloten. Hierna brachten we een bezoek aan het woonhuis van Edvard Grieg , het hutje waar die zijn muziek componeerde en de rots waar de urnen van hem en zijn vrouw Nina waren ingezet

Die plek was door Edvard zelf uitgezocht omdat daar de avondzon het langste scheen.

Onder de indruk van dit alles zijn we naar de terminal van de veerboten gereden.

We zouden heel graag de Hurtigruten doen van Bergen naar Trondheim. (Dit is de oude postboot/vrachtboot die tevens dienst doet als lijndienst)

Helaas vaart deze niet iedere dag en dus niet morgen en duurde de tocht 2 dagen. Wie weet een ander keertje want dit zouden we allebei echt geweldig vinden.

Wie weet varen we dan ook langs de beroemde de trollentong (zeg maar de Preikestolen van Bergen)

Aan het einde van de middag hebben we nog een wandeltocht gedaan met de app." In de voetsporen van Grieg" hier kwam je langs de plek waar hij geboren is. Zijn school enz. Ook erg leuk.

Na een hapje gegeten te hebben in de Hanzewijk Bryggen, maar weer eens op naar onze hotelkamer.

Morgen rijden we naar het meest westelijke puntje van Noorwegen Florø. Gelukkig mogen we dan weer op de veerboot. Daar wordt ik blij van 😊

1. Ellis:
    7 september 2022
    Wahaaaaa, ik zie jullie zo door dat museum lopen 🤣🤣
  2. Angélica:
    7 september 2022
    Uhmm ja dat was wel een bak 🙈